W niedzielę 14 lipca na torze im. Alfreda Smoczyka w Lesznie zostanie rozegrany 70 finał indywidualnych mistrzostw Polski w jeździe na żużlu. Będzie to zarazem dziesiąty jubileuszowy finał rozgrywany w Lesznie. Z tej okazji chcemy przedstawić historię tych szczególnych turniejów pt. „Leszczyńskie finały IMP”.
1. Finał IMP – 23.10.1949
Finał rozegrany w roku 1949 był pierwszym finałem w którym zawodnicy rywalizowali bez podziału na klasy pojemności motocykli. Źródła Głównej Komisji Sportu Żużlowego podają datę 23.10.1949 za pierwsze oficjalne mistrzostwa Polski.
Pierwotnie w pierwszym finale IMP miało wystartować szesnastu zawodników jednak z powodu odniesionych wcześniej kontuzji ze startu musieli zrezygnować Stefan Maciejewski, Józef Polak, Józef Buda i Franciszek Śrubkowski. Kontuzjowanych zawodników zastąpili rezerwowi Ludwik Rataj, Mieczysław Chlebicz oraz Ryszard Morawski. Ciekawostką tego finału jest fakt, że z Warszawy na finałowe zawody do Leszna dowieziono tylko 13 motocykli JAP i tylu zawodników mogło wystąpić w zawodach. Z tego powodu nie wystartowali Józef Deląg i Marian Kazanowski.
Finałowy turniej miał jednego wielkiego faworyta, legendarnego Alfreda Smoczyka, który wtedy był poza zasięgiem rywali nie tylko tych na krajowym podwórku i faworyt nie zawiódł zdobywając pierwszy powojenny tytuł indywidualnego mistrza Polski. Podium uzupełnili, drugi Eugeniusz Zenderowski i trzeci Jan Paluch. Pozostali leszczyńscy zawodnicy nie odegrali w finale większej roli i zajęli dalsze miejsca. Henryk Woźniak zajął 9 miejsce, a Józef Olejniczak 13 miejsce.
Wyniki – Finał IMP Leszno 1949
1. Alfred Smoczyk – LKM Unia Leszno – 16 (4,4,4,4)
2. Eugeniusz Zenderowski – Skra Związkowiec Warszawa – 15 (4,3,4,4)
3. Jan Paluch – Polonia Ogniwo Bytom – 14 (4,4,2,4)
4. Ludwik Rataj – KM Stal Ostrów – 13 (3,3,4,3)
5. Bonifacy Szpitalniak – KM Stal Ostrów – 11 (4,1,3,3)
6. Jan Najdrowski – Olimpia Unia Grudziądz – 10 (3,3,2,2)
7. Paweł Dziura – Polonia Ogniwo Bytom – 9 (2,2,3,2)
8. Ryszard Morawski – Skra Związkowiec Warszawa – 7 (3,1,-,3)
9. Henryk Wożniak – LKM Unia Leszno – 6 (d,2,-,4)
10. Tadeusz Kołeczek – Tramwajarz Ogniwo Łódź – 5 (2,3,d,u)
11. Czesław Szałkowski – Olimpia Unia Grudziądz – 3 (3,d,-,-)
12. Mieczysław Chlebicz – Skra Związkowiec Warszawa – 3 (2,1,u,-)
13. Józef Olejniczak – LKM Unia Leszno – 0 (d,d,d,-)
Bieg po biegu:
1. Paluch, Szałkowski, Chlebicz, Olejniczak-d
2. Paluch, Rataj, Kołeczek, Woźniak-d
3. Zenderowski, Kołeczek, Dziura, Chlebicz
4. Smoczyk, Najdrowski, Woźniak, Chlebicz-u
5. Smoczyk, Rataj, Dziura, Olejniczak-d
6. Szpitalniak, Najdrowski, Kołeczek-d, Olejniczak-ns
7. Smoczyk, Zenderowski, Paluch, Szpitalniak
8. Zenderowski, Morawski, Woźniak-ns, Olejniczak-ns
9. Paluch, Dziura, Najdrowski, Morawski
10. Woźniak, Szpitalniak, Dziura, Szałkowski-d
11. Rataj, Szpitalniak, Chlebicz-ns, Morawski-ns
12. Zenderowski, Rataj, Kołeczek-d, Szałkowski-ns
13. Smoczyk, Morawski, Kołeczek-u, Szałkowski-ns
W zawodach obowiązywała punktacja 4-3-2-1.